Focus on TV: Programming and Production Planning
Brief description
This course offers an overview of the Austrian and European TV market from the viewpoint of program content and costs. Principles of annual program planning, structural planning, operation scheduling, cost planning in TV and in convergent contexts will be outlined, and format development in in-house productions and commissioned productions will be illustrated.
Mode of delivery
face to face
Type
compulsory
Recommended or required reading and other learning resources/tools
Österreichisches Filminstitut (2010), Filmwirtschaftsbericht, facts + figures.Wien.
Europäische Audiovisuelle Informationsstelle (2010): Film, Fernsehen und Video in Europa, 3 Bd., Strasbourg.
Eick, D. (2007): Programmplanung. Die Strategien deutscher TVSender, Uvk, Konstanz.
Stadler, E. (2008), Die strategische Planung von Fernsehsendungen. Möglichkeiten der Erfolgsoptimierung durch medienwissenschaftliche und ökonomische Ansätze. Uvk, Konstanz.
Thomaß, B. (Hg) (2007): Mediensysteme im internationalen Vergleich. Uvk, Konstanz.
Hennig-Thurau, T. (2009): Die deutsche Filmindustrie im 21. Jahrhundert. Karstens, E., Schütte, J., (2009). Praxishandbuch Fernsehen: Wie TV Sender arbeiten. VS-Verlag, Wiesbaden.
Goldman, W. (1999): Das Hollywood-Geschäft. Bergisch Gladbach.
Keime, A. (2007): Unterhaltung im deutschen Fernsehen, Programmangebote und Nutzungsstrukturen, Vdm Verlag Dr. Müller, Saarbrücken.
Planned learning activities and teaching methods
Applied methods including macro and micro levels of teaching. Macro methods are case studies and analyses. Micro methods are keynote lectures, examples and discussions. Students work in the plenum.
Assessment methods and criteria
Immanente Leistungsfeststellung (Mitarbeit und Arbeitsaufträge) und Abschlussprüfung
Prerequisites and co-requisites
none
Infos
Degree programme
Film-, TV-, & Media Production (Bachelor)
Cycle
Bachelor
ECTS Credits
3.00
Language of instruction
German
Curriculum
Full-Time
Academic year
2024
Semester
4 SS
Incoming
Yes
Learning outcome
After the successful completion of this course the students will be able to analyze the structure and program profile of Austrian and European stations as well as to assess different TV formats, channels and their cost structure.
Course code
0702-11-01-VZ-DE-38